sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Kannabis Intiassa - uusi huumelaki ja ikivanha kulttuuri

Intiassa on käytetty kannabista vuosituhansia ja sen käyttö on osa hinduperinnettä ja perinteistä lääketiedettä ayurvedaa. Lordi Shivan juhlassa on tapana nauttia bhangia, kannabiksen lehdistä valmistettua juomaa. Intialla on myös kansainvälinen lupa kasvattaa oopiumunikkoa lääkeaineiden valmistamiseen.

7708670Kannabiksen ja oopiumin pitkien perinteiden takia Intia sääti YK:n vuoden 1961 huumausaineyleisopimuksen velvoittamana ensimmäisen huumelakinsa vasta vuonna 1985. Se otettiin käyttöön ilman kansallista keskustelua, vaikka se kielsi monia perinteisiä kannabiksen ja oopiumin käyttötapoja. Ainoa ei-lääkinnällinen poikkeus kannabiksen kansainväliseen kieltolakiin oli kannabiksen lehdistä valmistetun bhangin käytön salliminen.

Intian hallitus käynnisti uuden kansallisen politiikan huumeiden ja psykotrooppisten aineiden valvomiseksi,  säätelemiseksi ja salakuljetuksen ehkäisemiseksi, koska siitä on tullut suurin pimeän eli laittoman rahan lähde.

Hallitus hyväksyi 12.1.2012 uuden huumelain, National policy on Narcotic Drugs and Psychotropic Substances (NDPS), pääministerin Manmohan Singhin johdolla. Uuden lain mukaan myös yksityisyritykset saavat alkaa valmistamaan oopiumunikosta jalostettavia alkaloideja lääketeollisuuden raaka-aineiksi.

11270640340the Bhang ShopHallituksen tiedonannon mukaan "Uusi politiikka pyrkii taltuttamaan huumeiden väärinkäytön ongelman ja siinä esitetään lisää huumeiden käyttäjien hoitoa, uudelleen koulutusta ja yhteiskuntaan sopeuttamista. Uudella politiikalla vähennetään rikollisuutta, kehitetään kansanterveyttä ja parannetaan sosiaalista ympäristöä."

Hallitus aikoo käyttää satelliittitekniikkaa laittomien kannabis- ja unikkoviljelmien etsimiseen ja hävittämiseen. Se korostaa vaihtoehtoisten elinkeinojen kehittämistä perinteisten laittomien viljelyseutujen maanviljelijöille.

Valtiovarainministeriö laatii aikataulun eri ministeriöiden yhteistoiminnalle kansainvälisen huumevalvontakomission, INCB:n, laatimien ehdotusten pohjalta.

Kannabista kasvatetaan laeista ja sopimuksista huolimatta ympäri Intiaa, mistä kertoo katsaus intialaisiin uutisiin.

Ganja ja poliitikot

Intialle kuuluvilla Brahmaputran suiston hietasaarilla kasvatettavan kannabiksen määränpäästä on ollut ristiriitaisia tietoja, että sitä oltaisiin salakuljettamassa Bangladeshiin. Alueen tullivirkamiehet kuitenkin vakuuttavat, että se myydään Intiassa. He syyttävät, että näin saadut rahat menevät "Intian poliittiselle järjestelmälle, joka aikoo ajaa saarten alkuperäisasukkaat sukupuuttoon".

SuistoVaikutusvaltaisen huumelordi Pakhi Mian pidätys on ollut käännekohta tullivirkamiesten selvittäessä  kannabiskauppiaiden ja poliittikkojen välisiä kytköksiä. Tullin anonyymin virkamiehen mukaan bangladeshiläiset huumelordit eivät ole sekaantuneet asiaan, vaan ryhmä poliittisia hahmoja hallitsee ganjan viljelijöitä.

Luoksepääsemättömät hietasaaret on valittu kannabiksen kasvatukseen ja niiden kasvattajiksi on tuotu ulkomaalaisia, mikä on herättänyt paikallisten tulliviranomaisten mielenkiinnon. Kasvattajien kiinnisaaminen on vaikeaa, koska he asuvat tilapäisissä majoissa. Myös viljelykset ovat tilapäisiä, koska kasvatukseen päästään vasta monsuunitulvien laskettua.

Kannabista käytetään Intiassa viihteellisiin tarkoituksiin, mutta sen kasvatus ja kauppa on kielletty vuoden 1985 huumelailla. Valmis kannabis maksaa harmailla markkinoilla 2500-3000 rupiaa (39-47 euroa) kilolta.

Virkamiehen mukaan tullilla ei ole mitään havaintoa Bangladeshin huumelordien yhteyksistä alueelle: "Meidän tiedustelu kertoo, että suurin osa kannabiksen laittomasta viljelystä saatavista voitoista menee kouralliselle poliitikkoja heidän poliittisten intohimojensa tyydyttämiseksi."

Ganjaa heimoalueella

Vbk Ganja 31483fKandhamalin, Gajapatin ja Rayagadan alueilla Orissan osavaltiossa poliisi on tuhonnut laajoja kannabisviljelmiä viime vuoden satokauden lopussa, mikä kertoo laajamittaisesta kannabiksen kasvatuksesta alueella.

"Tuhosimme yli 12 000 kannabiskasvia molemmin puolin Katnai Nalia. Viljelykset olivat metsäalueilla. Ketään ei ole pidätetty", kertoo poliisi viimeisestä ratsiasta.

Edellisessä ratsiassa pari päivää aiemmin poliisi tuhosi 90 000 kaksimetristä hamppua kolmessa eri paikassa markkina-arvoltaan 80 miljoonaa rupiaa (n. 1,2 miljoonaa euroa). Ratsioissa ei ole pidätetty ketään.

Ganjaa kapina-alueilla

Intian koillisosissa olevissa osavaltioissa piileskelevät maolaiset ja itsenäisyyttä ajavat kapinaliikkeet voivat rahoittaa operaatioitaan laittomalla huumekaupalla Intian kansallisen huumevalvontatoimiston johtajan Malikin arvion mukaan.

"On mahdollista, että koillisvaltioiden kapinalliset ja maolaiset ottavat prosenttinsa huumeiden tuotannosta eli kannabiksen ja unikon kasvatuksesta rahoittaakseen väkivaltaiset tekonsa. Talebanikaan ei suoraan viljele unikkoa Afganistanissa vaan välikäsien kautta. Arvioimme tilanteen olevan samanlainen koillisvaltioissa ja Länsi-Bengalin osavaltiossa."

"Vuonna 2008 Länsi-Bengalissa kitkettiin 3000 eekkeriä, Arunachal Pradeshissa 1200 eekkeriä ja Manipurissa 850 eekkeriä kannabis- ja unikkoviljelmiä."

Parvatin laakso, missä kannabis on kuningas

Mani4Pohjois-Intiassa Himachal Pradeshin osavaltiossa Parvatin laaksossa tuotetaan maailman parhaita hasislaatuja, mutta viranomaiset yrittävät kansainvälisten sopimusten pakottamana kitkeä sen viljelyä. France24 TV-kanavan tuottamassa dokumentissa kaksi toimittajaa seuraa poliiseja näiden ratsaillessa kannabiskasvustoja Himalajan rinteillä, missä kannabis on kuningas.

Intiassa, kuten muissakin kannabista tuottavissa maissa, viranomaiset ovat yrittäneet kitkeä sen tuotantoa ja salakuljetusta. Tuotantoalueet ovat niin vaikeakulkuisia ja syrjäisiä, että se suojelee tuottajia viranomaisilta. Intian Himalajan vuoriston rinteet ovat juuri tällaisia, missä korkealla sijaitsevilla rinnealueilla tuotetaan maailman parhaimpina pidettyjä hasislaatuja.

Dokumentissa seurataan poliisipartion matkassa laaksoon, jota on tähän mennessä pidetty liian kaukaisena ja vaarallisena. Lyhyessä dokumentissa kuvataan laittoman huumekaupan aiheuttamia muutoksia vuoristoalueella. Se kuvaa myös intialaisen viranomaisvalvonnan kulttuuria, miten käytössä on vain omat jalat ja puukepit. Raskas taivallus, tehtävän turhuus ja pieni palkka nakertavat moraalia ja lopulta yksi virkamiehistä jo hieroo itselleen pientä charas-palleroa polun varrella kasvavista hamppupensaista.

France24-kanavan dokumentti Parvatin laaksosta Himalajalla
:



Holi-festivaali ja bhang

Warmeye Holibikanerbhangritual380Shiva-jumalan palvontaan liittyvä Holi-festivaali yhdistetään bhangin nauttimiseen niin, että se on virallinen Holi-festivaalin aikana nautittava juoma. Tänä vuonna Holi-festivaali alkaa 8. huhtikuuta.

Bhang-juoma valmistetaan kannabiskasvin lehdistä ja kukinnoista ja juoma nostaa oikean Holi-festivaalin tunnelman, missä ei tunneta mitään rajoituksia. Festivaalin aikana nautitaan thandaita, pakoraa ja vadasia, joissa kaikissa bhang on olennainen ainesosa.

Bhangin nauttiminen osana Holi-festivaalia on hyvin yleistä Pohjois-Intiassa, mutta bhangin kehto on Varanasi, Shivan palvonnan keskus, jossa bhangia valmistetaan sen kuuluisilla Ganges-jokeen laskeutuvilla portailla.

Joka puolella portaita on joukoittain miehiä valmistamassa bhangia. Kannabiksen lehdet ja kukinnot murskataan vihreäksi tahnaksi mortteleissa. Tähän sekoitetaan maitoa, kirkastettua voita ja mausteita. Tästä perussekoituksesta valmistetaan ravitsevaa ja virkistävää thandaita, joka on terveellinen vaihtoehto alkoholille. Bhangia sekoitetaan myös kirkastetun voin ja sokerin kanssa makeaksi vihreäksi halvaksi sekä pippurisiksi palloiksi nimeltään golee.

Bhangin käytön arvioidaan alkaneen yli 3000 vuotta sitten ja siitä on tullut oleellinen osa hindu-kulttuuria. Muinaisissa veda-kirjoissa bhangia kuvataan hyödyllisenä kasvina, joka lievittää ahdistusta. Bhang oli pyhitetty jumalille ja erityisesti Shivalle. Shivan yksi kutsumanimi on Lord of Bhang ja hänen kerrotaan paljastaneen sekoituksen yliluonnolliset ominaisuudet.

Street Food Of India 017Shivan tavoin pyhät miehet eli sadhut käyttävät bhangia ja charasta mietiskelyyn ja transendenttisten mielentilojen saavuttamiseen. Bhangin tai kannabiksen uskotaan olleen suosittu muinaisista ajoista lähtien myös sufien keskuudessa henkisen ekstaasin saavuttamiseksi.

Pitkän historian saatossa bhangista on tullut erottamaton osa intialaista perinnettä niin, että se symboloi monia asioita, myös taikauskoisia. Hamppukasvi on pyhä hinduille, koska se yhdistetään Shivaan.

Hamppukasvia pidetään myös lääkekasvina perinteisessä ayurveda-lääketieteessä. Oikeissa mittasuhteissa annosteltuna bhang parantaa kuumeen, auringonpistoksen, ripulin, auttaa ruuansulatuksessa ja parantaa ruokahalua. Lisäksi se korjaa puhevikoja ja änkytystä, terävöittää älyä, nostaa vireystilaa ja antaa iloisen mielen.

Kannabis on Intiassa edelleen laitonta ja turisti voi saada sen hallussapidosta ongelmia poliisin kanssa. Holi-festivaali näyttää olevan iloinen hengähdystauko kieltolaissa paikallisille ja turisteille, mutta naispuolisia turisteja varoitetaan bhangin humalluttamista yliviriileistä intialaismiehistä festivaalin aikana.

Kumbha Mela - maailman suurin pyhiinvaellus

Kehnp1Kumbh Mela eli kuolemattomuuden nektarin juhla, on maailman suurin uskonnollinen tapahtuma, johon kerääntyy miljoonia pyhiä miehiä, sadhuja. Tapahtumaan osallistuu myös miljoonia tavallisia hinduja, koska sitä pidetään hindulaisuuden tärkeimpänä juhlana.

Yksi pyhien miehien ylläpitämä perinne on hasiksen polttaminen, jonka katsotaan auttavan mietiskelyssä. Sadhut ovat jakautuneet uskonnon harjoittamisessa käyttämiensä rituaalien mukaan eri alalahkoihin, joista naga sadhut käyttävät charasta mietiskelyssään. Sadhujen kannabiksen käyttöön ei puututa ja usein pyhillä miehillä on parhaat hasislaadut, mutta viranomaiset eivät katso hyvällä kannabiksen myyntiä turisteille temppeleissä.

Kumbh Mela ja muut hindufestivaalit ovat tärkeä poikkeus kannabiksen kieltolaissa Intiassa. Kumbh Melan aikaan viranomaiset jopa toimittavat festivaaliin saapuville sadhuille tonnin charasta niin, että he voivat keskittyä jumalan palvontaan.

"Päivä sadhun elämässä" kertoo Haridwarissa pidettyyn Kumbh Melaan vuonna 2010 osallistuvasta Gajender Gipi Mharaista, joka lukeutuu charasta osana uskontoaan käyttäviin naga sadhuihin. Kumbh Melan jälkeen hän vaeltaa takaisin Himalajan rinteillä sijaitsevaan majaansa seuraavaan pyhiinvaellukseen saakka, joka on 27.1. - 25.2.2013. Sadhut ovat tärkeä linkki kannabiksen käytön ikiaikaisiin perinteisiin.



Lähde: Governance Knowledge Centre, Economic Times 12.1.2012, Times of India 22.12.2011, Times of India 9.12.2012 ja Top News 22.5.2010

Katso myös missä voi viettää Holia ja Kumbh Melaa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti