Alkoholi on merkittävin kuolemaan johtaneita auto-onnettomuuksia aiheuttava päihde myös suhteutettuna käyttäjämääriin. Kannabiksen nollatoleranssi tieliikenteessä ei ole siten perusteltavissa tieteellisellä tutkimuksella. Kannabiksen laillistamisen arvioidaan jopa parantavan tieliikenteen turvallisuutta.
Yksi kannabiksen laillistamista vastaan käytetty argumentti on se, että kannabiksen käyttö vaarantaa liikenneturvallisuuden. Kahden tuoreen tutkimuksen mukaan asia voi olla päinvastoin. Toinen näistä tutkimuksista on vieläpä tehty Ruotsissa, missä on voimassa nollatoleranssi kannabista kohtaan liikenteessä.
Ruotsissa on yksi maailman parhaita auto-onnettomuuksien seuranta- ja tilastointijärjestelmiä, mikä mahdollisti tämän tutkimuksen suorittamisen. Peräti 95% auto-onnettomuuksien kuljettajista tutkitaan ruumiinavauksessa ja siten tarjolla on mahdollisimman luotettava tietokanta alkoholin ja muiden päihteiden käytöstä ennen onnettomuuksia.
Tutkimus keräsi tietoa neljän vuoden aikana kuolleista, joita oli 895 suurimman osan ollessa miehiä. 56%:lla eli 504 kuljettajalla testitulos oli negatiivinen. 21%:lla kuljettajista veren alkoholipitoisuus ylitti selkeästi rattijuopumusrajan, 7%:llä oli veressään laittomia huumeita sekä reseptilääkkeitä ja alkoholia, 2.5%:lla oli veressään ainoastaan laitonta huumetta ja 1%:lla vain kannabista.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli se, että alkoholin aiheuttama ajokyvyn heikentyminen on merkittävä syy auto-onnettomuuksiin. Alkoholiin verrattuna laittomien huumeiden ja reseptilääkkeiden osuus oli suhteellisen alhainen vaikka poliisin pidättämien huumeita käyttäneiden kuljettajien määrä lisääntyi dramaattisesti nollatoleranssilain säätämisen jälkeen vuonna 1999.
Lain muutoksen jälkeen poliisin huumetesteihin passittamien kuljettajien määrä on yli kymmenkertaistunut Ruotsissa. Tällä politiikalla ei ole kuitenkaan havaittu olevan mitään vaikutusta liikenneturvallisuuteen vaan se hyödyttää ainoastaan huumetestibisnestä.
Tanskalaisten tutkijoiden suorittamassa tutkimuksessa arvioitiin puolestaan kuljettajien riskiä loukkaantua auto-onnettomuudessa alkoholin, laittomien huumeiden, erilaisten lääkeaineiden ja ns. unilääkkeiden vaikutuksen alaisena. Tutkimusaineisto kerättiin sairaaloista kuudesta Euroopan maasta ja siihen saatiin 2490 tapausta.
Tutkimuksen mukaan suurin todennäköisyys loukkaantua vakavasti liittyy autolla ajamiseen alkoholista vahvasti päihtyneenä tai yhdessä muiden psykoaktiivisten aineiden kanssa. Toiseksi suurin todennäköisyys liittyy erilaisten aineiden yhteisvaikutukseen autolla ajettaessa. Pienin riski liittyi kannabiksen, bentsodiatsepiinien tai unilääkkeiden käyttöön yksin.
Varsinkin alkoholin käyttäminen nosti riskitason yli kymmenkertaiseksi selvään ajajaan verrattuna. Veren alkoholipitoisuuden nousu 1.2 promilleen nosti riskin yli 16 kertaiseksi ja sen yli menevät pitoisuudet jopa 80 kertaiseksi.
Kannabiksen vaikutuksen alaisena ajaminen nosti riskin vain hieman yli yhden. Lailliset lääkeaineet nostivat riskitason kaksinkertaiseksi kannabikseen verrattuna.
”Psykoaktiivisista aineista alkoholi aiheuttaa edelleen suurimman riskin loukkaantua liikenneonnettomuudessa”, tutkimuksen tekijät toteavat.
Kannabiksen laillistaminen jopa parantaa liikenneturvallisuutta. Tällaiseen tulokseen päädyttiin kannabiksen laillistamisen vaikutuksia Washingtonin ja Coloradon osavaltioissa arvioivassa raportissa 'The Legalization of Recreational Marijuana. How Likely is the Worst-Case Scenario?'.
Kaliforniassa laillistettiin kannabiksen lääkekäyttö jo vuonna 1996. Lääkekannabiksen laillistaneiden osavaltioiden tulosten analysointi on osoittanut, että se vähentää oluen ja muiden alkoholijuomien kulutusta useita prosentteja, millä on edelleen suora vaikutus päihtyneenä ajavien määrään.
Amerikkalainen autovakuutustietoja jakava 4AutoinsuranceQuote.com -yhtiö otti vuonna 2012 sivustolleen osion ’miksi kannabiksen käyttäjät ovat turvallisia autokuskeja?’, johon oli koottu yhteen aiheesta tehtyjä tutkimuksia.
”Marihuanan käyttäjät kertovat, että ajaessaan päihtyneenä heistä tuntuu, kuin he ajaisivat 120 kilometriä tunnissa vaikka nopeus on vain 50 kilometriä tunnissa. Mutta kun joku ajaa humalassa, niin hän kuvittelee ajavansa 50 kilometriä tunnissa vaikka lasissa on 120. Tämä tekee alkoholista vaarallisen ja marihuanasta turvallisen liikenteessä”, 4AutoinsuranceQuote.com -yhtiön toimitusjohtaja James Shaffer tiivistää tutkimukset.
Nämä tutkimustulokset asettavat poliitikkojen ja lainvalvontaviranomaisten vaatimukset kannabiksen nollatoleranssista tieliikenteessä kyseenalaiseksi varsinkin jos mittaamistekniikka mittaa vain aikaisemman käytön aineenvaihduntatuotteita eikä akuuttia päihtymistilaa.
Lähde: Scandinavian Journal of Public Health 21.11.2013, Accident Analysis and Prevention 2013, vol 59, pages 346 - 356
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti